Ο Νόμος για την εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών των επιχειρήσεων αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή την 3η Σεπτεμβρίου ε.ε. και όλοι οι κοινωνικοί εταίροι ευελπιστούν ότι θα δώσει ανάσα ζωής στον επιχειρηματικό κόσμο. Με χαρακτηριστικά τα οποία πρώτη φορά τίθενται σε εφαρμογή και με δυνατότητες, οι οποίες μέχρι σήμερα δεν είχαν δοθεί στο παρελθόν στους επιχειρηματίες, δημιουργούνται βάσιμες ελπίδες ότι ο Ν.4469/2017 μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας συνολικά.
Στο νόμο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών μπορούν να ενταχθούν όλες οι επιχειρήσεις με συνολικές οφειλές προς τρίτους έως και τις 31/12/2016 άνω των 20.000€. Αξίζει να υπογραμμιστεί ότι στον εν λόγω μηχανισμό εντάσσονται οι οφειλές των επιχειρήσεων προς τα τραπεζικά ιδρύματα αλλά και έναντι του δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων.
Σύμφωνα με τον Ν. 4469/2017, οι πιστωτές και ο οφειλέτης μπορούν μέσω μίας αναλυτικά περιγραφόμενης, και μέχρι κάποιου σημείου περιορισμένης, διαδικασίας διαπραγμάτευσης να καταλήξουν ελεύθερα στο περιεχόμενο της σύμβασης αναδιάρθρωσης οφειλών. Με πρόνοια στο νόμο για την κατάρτιση συμφωνίας να υπάρχει η συναίνεση της πλειοψηφίας 60% των συμμετεχόντων πιστωτών, η οποία επιβάλλεται στη μειοψηφία, αλλά και με απόλυτη προστασία στους μικρούς πιστωτές, οι οποίοι μπορούν να διεκδικήσουν στο ακέραιο το σύνολο των απαιτήσεών τους, καθιστούν την ανάγκη ουσιαστικής γνώσης της τεχνικής των διαπραγματεύσεων στα πρόσωπα που θα εκπροσωπήσουν τα εμπλεκόμενα μέρη.
Σαφής διάκριση στο νόμο είναι το μέγεθος της επιχείρησης, όπου ως «μεγάλες επιχειρήσεις» νοούνται όσες, κατά την τελευταία χρήση πριν από την υποβολή της αίτησης σύμφωνα με το άρθρο 4 του παρόντος, είχαν κύκλο εργασιών μεγαλύτερο από δύο εκατομμύρια πεντακόσιες χιλιάδες Ευρώ (2.500.000 €), ή έχουν συνολικές υποχρεώσεις (ληξιπρόθεσμες ή μη) υψηλότερες από δύο εκατομμύρια Ευρώ (2.000.000 €). Αντίστοιχα ως «μικρές επιχειρήσεις» νοούνται όσες, κατά την τελευταία χρήση πριν από την υποβολή της αίτησης σύμφωνα με το άρθρο 4 του παρόντος, είχαν κύκλο εργασιών έως δύο εκατομμύρια πεντακόσιες χιλιάδες Ευρώ (2.500.000 €) και έχουν συνολικές υποχρεώσεις (ληξιπρόθεσμες ή μη) έως δύο εκατομμύρια Ευρώ (2.000.000 €). Ανεξαρτήτως όμως του μεγέθους της επιχείρησης για την υπαγωγή της στις διατάξεις του νόμου, προαπαιτούμενο είναι μία από τις τρεις χρήσεις, πριν την υποβολή της αίτησής της, είναι να έχει θετικά αποτελέσματα. Η διαχείριση και εποπτεία της διαδικασίας ανατίθεται στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, στην οποία θα λειτουργεί και ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα μέσω της οποίας θα τυγχάνει εφαρμογής ο νόμος. Μία ακόμη καινοτομία του ψηφισθέντος νόμου είναι η προσπάθεια, ώστε το μεγαλύτερο μέρος της διαδικασίας να πραγματοποιείται ηλεκτρονικά. Οι κατ’ ιδίαν συναντήσεις πιστωτών και οφειλέτη δεν προβλέπονται στο νόμο, με αποτέλεσμα η διαδικασία της διαπραγμάτευσης να αποτελεί σκάκι για ικανούς παίκτες.
Κομβικό πρόσωπο της διαδικασίας, ή αλλιώς σημείο αναφοράς, αποτελεί ο συντονιστής. Στις 9 Ιουλίου αναδείχθηκαν, με κλήρωση που διεξήχθη από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, 320 συντονιστές για το σύνολο της επικράτειας. Τα πρόσωπα αυτά θα αναλαμβάνουν, κατόπιν ανάθεσης του Ειδικού Γραμματέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, τις αιτήσεις τις οποίες θα υποβάλλουν ηλεκτρονικά οι οφειλέτες. Κύριο έργο τους ο συντονισμός της διαπραγμάτευσης μεταξύ των πιστωτών και του οφειλέτη. Κοινό χαρακτηριστικό της συντριπτικής πλειοψηφίας των κληρωθέντων συντονιστών είναι ότι απορρέουν από τον κατάλογο Διαμεσολαβητών του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Θεωρείται, λοιπόν, δεδομένο ότι, στη συντριπτική τους πλειονότητα, οι συντονιστές έχουν λάβει τη 40ωρη βασική εκπαίδευση, η οποία τους έδωσε το δικαίωμα να εγγραφούν στους καταλόγους του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, και να ασκούν το έργο του Διαμεσολαβητή.
Καθώς ο ρόλος του συντονιστή, όπως προσδιορίζεται στο Ν4469/2017, αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για την επιτυχία του εν λόγω νόμου και την ευόδωση του στόχου επανεκκίνησης της οικονομίας, οι θεσμικοί εταίροι προέβησαν σε έντονες παρεμβάσεις, με στόχο την ορθολογική ανάδειξη των συντονιστών και την συντονισμένη εποπτεία του έργου τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και του ΕΒΕΑ κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος πρότεινε συγκεκριμένη τροπολογία, ώστε να αναλάβουν τα Επιμελητήρια το ρόλο του διαχειριστή και επόπτη της διαδικασίας του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης των οφειλών των επιχειρήσεων. Πρόκειται για τον καθ` ύλην θεσμικό φορέα, ο οποίος εκπροσωπεί τα συμφέροντα των επιχειρήσεων και των εργαζομένων τους και έχει κάθε λόγο να συνδράμει στην επιτυχία του τόσο κομβικού νομοσχεδίου.
Επιπρόσθετα του έργου των συντονιστών, για τις μεγάλες επιχειρήσεις παράγων, υποχρεωτικά δια του νόμου, είναι και ο εμπειρογνώμων, ο οποίος μπορεί να είναι κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, που προσφέρει κατ` επάγγελμα υπηρεσίες παροχής χρηματοοικονομικών συμβουλών. Κύριο έργο του είναι η εκπόνηση αξιολόγησης βιωσιμότητας και σχεδίου αναδιάρθρωσης οφειλών του οφειλέτη και επιλέγεται με κοινή απόφαση του οφειλέτη και της πλειοψηφίας των πιστωτών.
Ευρισκόμενοι σε ένα κρίσιμο χρονικό σημείο, όπου όλα τα εμπλεκόμενα μέρη έχουν στηρίξει σημαντικές ελπίδες στην αποτελεσματικότητα του νόμου για την αναδιάρθρωση των οφειλών των επιχειρήσεων με την δυνατότητα «κουρέματος» των οφειλών των επιχειρήσεων τόσο ως προς τους ιδιώτες πιστωτές όσο και έναντι του δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων, η ανάγκη κατάλληλων διαπραγματευτών, οι οποίοι δεν θα κατέχουν απλώς την τέχνη της διαπραγμάτευσης αλλά θα είναι άρτιοι γνώστες της τεχνικής των διαπραγματεύσεων, προβάλει επιτακτική.
Αλεξία Κουκκουλλή
ΠΗΓΗ: ΕΒΕΑ