Το phishing αποτελεί μια μέθοδο «ψαρέματος» δηλαδή υποκλοπής ευαίσθητων προσωπικών πληροφοριών, τις περισσότερες φορές εξαιρετικά κερδοφόρες για αυτόν που τις κατέχει. Ονόματα χρήστη και κωδικοί πρόσβασης για emails ή εφαρμογές web banking, αριθμοί πιστωτικών καρτών, αριθμοί PIN και λοιπές προσωπικές πληροφορίες όλο και συχνότερα, τον τελευταίο καιρό, πέφτουν στα χέρια των διαδικτυακών ψαράδων, των hackers και των συμμοριών απατεώνων με περιορισμένη τεχνογνωσία.
Η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος σε συνεργασία με την Interpol κατάφερε να αποκωδικοποιήσει 100 περίπου τεχνάσματα που χρησιμοποιούν τα αρπακτικά του κυβερνοχώρου για να αποκτήσουν παρανόμως προσωπικά δεδομένα. Το πιο σύνηθες κόλπο και ίσως το πιο προσοδοφόρο είναι είναι η αποστολή ενός απλού mail ή SMS, που δεν είναι τελικά και τόσο αθώο. Αν ο παραλήπτης επιχειρήσει είτε να απαντήσει στο μήνυμα είτε να «κλικάρει» πάνω στο link, που συνήθως εμπεριέχεται σε αυτό, τότε ο κίνδυνος είναι μεγάλος για το θύμα που «τσίμπησε στο ηλεκτρονικό παραγάδι».
Προσφάτως, η διάκριση της ποιότητα των μηνυμάτων που αποστέλλονται γίνεται όλο και δυσχερέστερη, εξαιτίας των λογοτύπων των Τραπεζών που χρησιμοποιούν οι διαδικτυακοί ψαράδες. Μέσα από τα εν λόγω mail ή SMS, ζητούν από τα θύματα το username και το password από λογαριασμούς και πιστωτικές κάρτες προκειμένου είτε να μην απενεργοποιηθούν οι λογαριασμοί τους είτε να «ξεμπλοκάρουν» ενώ ουδέποτε μπλόκαραν, είτε να «προστατευθούν». Οι ειδοποιήσεις και ενημερώσεις των αληθινών Τραπεζών, τον τελευταίο καιρό, σχετικά με το εν λόγω φαινόμενο, είναι συνεχείς, παρόλα αυτά μάλλον δεν αρκούν, δεδομένης της πρόσφατης ραγδαίας έξαρσής του. Συνήθως, αρπάζουν από 500 ευρώ έως 30.000 ευρώ, ενώ έχουν καταγραφεί περιπτώσεις εκβιασμών, ακόμη και υποκλοπές ταυτοτήτων. Σε άλλες περιπτώσεις ζητούν από τους ανυποψίαστους πολίτες να καταχωρίσουν τα στοιχεία ταυτότητας, το ΑΦΜ, τον αριθμό πιστωτικής κάρτας και άλλες ευαίσθητες πληροφορίες, τις οποίες θα χρησιμοποιήσουν στη συνέχεια για να τους εκβιάσουν ή να εκδώσουν ακόμα και δάνεια.
Πώς πρέπει να αντιδράμε λοιπόν στην λήψη τέτοιων μηνυμάτων; Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι ποτέ καμία Τράπεζα ή Εταιρεία δεν θα σας ζητήσει να καταχωρήσετε ευαίσθητα στοιχεία, όπως ονόματα χρήστη ή αριθμούς τηλεφώνου μέσω email ή κινητού. Ακόμη κι αν φαίνεται ότι το email έχει έρθει όντως από την Τράπεζα σας, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι πράγματι έτσι, γι’ αυτό καλό θα ήταν να επικοινωνείτε με την ίδια την Τράπεζα, πριν προβείτε σε οποιαδήποτε ενέργεια σχετικά με το μήνυμα που λάβατε. Μεγάλη προσοχή επίσης στην ποιότητα του μηνύματος: Πολύ συχνά τα phishing emails είναι πολύ γενικευμένα και κακογραμμένα. Όπως και να έχει, ακόμα και αν ανοίξετε ένα τέτοιο μήνυμα δεν πρέπει επ’ουδενί να πατήσετε πάνω σε τυχόν συνδέσμους (links), που περιλαμβάνονται σε αυτό. Κάθε άλλη κίνηση πέραν της αδιαφορίας για το περιεχόμενο και τις “ενημερώσεις” ή προτροπές που περιλαμβάνονται στο μήνυμα, μπορεί να αποβεί μοιραία. Καλό θα ήταν να διαγράψετε αμέσως το επικίνδυνο μήνυμα, ώστε να αποφύγετε κάθε πιθανό μελλοντικό κίνδυνο.
Εφόσον διαπιστώσετε ότι κάποιο μήνυμα δεν προέρχεται από τον νόμιμο αποστολέα πρέπει να το καταγγείλετε αμέσως πατώντας “αναφορά” (report) και στις περιπτώσεις που αποστολέας του μηνύματος είναι κάποια “Τράπεζα”, πρέπει να επικοινωνήσετε αμέσως μαζί της, ώστε να την ενημερώσετε για τη χρήση του λογοτύπου και του ονομάτός της, έτσι ώστε να ενημερώσει τους πελάτες της, να λάβει τα απαραίτητα μέτρα και να συμβάλετε έτσι και εσείς στην προστασία των υπολοίπων χρηστών